Baltische Landen Vilnius, riga & tallinn in een notendop

• rondleiding in het kasteel van Trakai nabij Vilnius
  • excursie naar Sigulda en Rundale

PROGRAMMA
 Dag 1 Brussel - Vilnius  Avondmaal
Vertrek vanuit Brussel naar Vilnius. Na aankomst transfer naar het hotel. Avondmaal en overnachting in Artis Centrum Hotels**** of Narutis***** in Vilnius voor 2 nachten.

Dag 2 Vilnius  Ontbijt-Middagmaal-Avondmaal
Vilnius is de hoofdstad van Litouwen en een van de oudste steden van de Baltische Landen. Deze oude stad met haar ontelbare kerken, smalle huisjes en wirwar van gezellige straatjes is door Unesco erkend als cultureel erfgoed. De rondleiding brengt ons o.a. naar de kathedraal van Vilnius, de gothische St.-Annakerk en de Poort van de Zonsopgang, een belangrijk bedevaartsoord voor katholieken. In de namiddag hebben we de kans om de stad op eigen tempo verder te verkennen.

Dag 3 Vilnius - Trakai - Riga  Ontbijt-Middagmaal-Avondmaal
Na het ontbijt vertrekken we naar het kasteel van Trakai, de voormalige hoofdstad van het Groothertogdom Litouwen. Dit populaire vakantieoord wordt omgeven door een vijftal meren. Het kasteel zelf staat op een eiland te midden van het Galvemeer. In de tweede helft van de 14de eeuw liet groothertog Vytautas deze vesting optrekken in rode baksteen. Hij nodigde zijn lijfwachten (Krimtataren) uit om zich samen met hun familie te komen vestigen in de omgeving van het kasteel. Hun nakomelingen, de Karaïeten, zijn tot op heden vertegenwoordigd in Trakai. Deze Turkse etnische minderheid zet er nog steeds de toon en geeft deze koninklijke plaats haar eigen uiterlijk. Na het middagmaal vertrekken we naar de Kruisenheuvel, een van de meest onvergetelijke en emotionele plekken van Litouwen. Sinds de 14de eeuw plaatsen religieuze pelgrims hier kruisen. Ondanks de pogingen van zowel het tsaristische als het communistische regime om deze plaats te vernietigen, staan er vandaag wel meer dan 50.000 kruisen. Verder naar Riga waar we dineren en overnachten in Astor Riga****.

Dag 4 Riga  Ontbijt-Middagmaal-Avondmaal
Eerste kennismaking met deze stad per autocar langs de brede boulevards. We genieten van een prachtig zicht op de parken, de Bastionheuvel, het Nationaal Theater, de art-nouveaugebouwen, de universiteit, de opera en tal van andere bouwwerken. Een wandeling door de oude stad brengt ons langs pittoreske straten en oude gildenhuizen. Verder zien we de Domkathedraal, de St.-Peterkerk, de Zweedse poort, het parlementsgebouw en het kasteel van Riga. We verbazen ons over de prachtig gerestaureerde huizen waarin nu gezellige restaurantjes, cafés en bars zijn ondergebracht. In de namiddag bezoeken we de St.-Peterkerk met zijn panoramische toren. Daarna verkennen we op eigen houtje de stad verder. Avondmaal in een restaurant in de oude stad.

Dag 5 Riga - Rundale - Jürmala - Riga  Ontbijt-Middagmaal-Avondmaal
In de voormiddag bewonderen we het Rundalepaleis, het mooiste gebouw in barokstijl van de Baltische Landen. De bouw van dit paleis eindigde in de eerste helft van de 18de eeuw. De Italiaanse architect F.B. Rastrelli ontwierp het Rundalepaleis als zomerverblijf voor de hertog van Kurzeme. Tijdens de Eerste Wereldoorlog raakte het paleis zwaar beschadigd. Sindsdien werden er al enkele renovatiewerken uitgevoerd. Na een wandeling in de paleistuin, sluiten we ons bezoek af met een middagmaal in het paleis. Terugrit naar Riga met een stop in Jürmale, een mondaine badplaats nabij Riga. We maken een wandeling langs de kust en het centrum van deze badstad. Terug naar Riga voor het avondmaal en overnachting.

Dag 6 Riga - Sigulda - Tartu  Ontbijt-Avondmaal
Sigulda bevindt zich op 50 kilometer van Riga in het Nationaal Park Gauja. Het is een van de meest pittoreske plaatsen van Letland en wordt ook wel Lets Zwitserland genoemd. Liefhebbers van wintersport vinden er tal van skipistes en een bobsleeparcours. Ruïnes van kastelen en paleizen dompelen u hier onder in de middeleeuwse sfeer van romantische legendes en heroïsche figuren. Tijdens de busrit bewonderen we het landschap in de vallei, waarna we te voet de grotten in zandsteen verkennen. We bezoeken vervolgens het 13de-eeuwse kasteel van Turaida. Van op de versterkte toren genieten we van een prachtig uitzicht op de 'tuin van God'. Verdere verkenning van het museumdomein van Turaida waar tal van archeologische en historische monumenten, kunstwerken, een houten kerk en een kerkhof de geschiedenis van Turaida vertellen. Onder een oude lindeboom zien we het legendarische liefdesgraf van Roze. De 'tuin der volksliederen' verzamelt 25 sculpturen van Indulis Ranka en is gewijd aan de Letse volksmuziek. Na het middagmaal gaat de rit naar Tartu, de universiteitsstad bij uitstek van Estland. De universiteit van Tartu die verscheidene faculteiten omvat, ligt verspreid over de hele stad. Het hoofdgebouw van de universiteit vinden we terug aan de voet van de Domheuvel en is dus centraal gelegen. We dineren en overnachten hier in Dorpat Hotel***.

Dag 7 Tartu - Tallinn  Ontbijt
Na het ontbijt vertrekken we naar het Palace Hotel**** of Sokos Estoria**** in Tallinn. Na het inchecken en de vrije lunch starten we met een grondige verkenning waarbij we te voet door de binnenstad gaan. Tallinn is de stad bij uitstek om heerlijk in rond te kuieren: de gezellige steegjes en prachtige gebouwen roepen een middeleeuwse sfeer op. De wandeling begint aan het kasteel op de Toompeaheuvel, de plaats waar Tallinn werd gesticht. Hier staan ook de orthodoxe Aleksander Nevskikathedraal en de lutherse Domkerk. We dalen af naar de oude stad en komen langs het gotische stadhuis, de St.-Olafkerk en een aantal authentieke koopmanshuizen. Terug naar het hotel voor de overnachting.

Dag 8 Tallinn  Ontbijt-Middagmaal-Avondmaal
In Tallinn maken we vandaag een rondrit doorheen de stad en haar omgeving. We rijden langs het stadion waar iedere vijf jaar een nationaal volkszangfestival gehouden wordt, de Olympische site, het ontspanningsoord Pirita en de ruïnes van het Sint-Brigittaklooster. Na de lunch gaat onze tocht verder langs het Kadriorg (Catharinadal), het bekende paleis dat tsaar Peter de Grote aan zijn tweede echtgenote Catharina schonk. Verder langs de presidentiële residentie, gelegen naast het paleis. Onze tocht eindigt in het KUMU Art Museum. Dit museum opende zijn deuren in 2006 en kreeg in 2008 de titel van Europees museum van het jaar. KUMU (KUnstiMUuseum) is een modern multifunctioneel gebouw met een mooie hedendaagse architectuur dat bestaat uit verschillende tentoonstellingsruimten, een collegezaal en een educatief centrum voor jonge bezoekers en kunstliefhebbers. De permanente tentoonstellingsruimten bieden een kijk op Estse kunst van de 18de eeuw tot nu. Daarnaast is de bibliotheek van het Art Museum van Estland ook gehuisvest in het KUMU. Deze bibliotheek bevat meer dan 33.000 boeken over kunst, architectuur, design, fotografie,... Avondmaal in een restaurant in de oude stad.

Dag 9 Tallinn - Brussel  Ontbijt
Afhankelijk van het vertrekuur van de terugvlucht hebben we de mogelijkheid om op deze laatste dag nog een wandeling door de stad te maken. Transfer naar de luchthaven voor de terugvlucht naar Brussel.