Cyprus  Cocktail van culturen

REISDUUR 8 dagen/7 nachten - CYPVTCCU-F - zomer 2018

• bezoek aan de koninklijke tombes in Paphos
  • bezichtiging van de mozaïeken van Neo Paphos
  • bezoeken onder leiding van een Nederlandstalige lokale gids

PROGRAMMA
 Dag 1 Brussel - Paphos - Nicosia
Vlucht naar Paphos. Cyprus is het derde grootste eiland, na Sicilië en Sardinië, in de Middellandse Zee. Het ligt op de in vroegere tijden druk bevaren handelsweg tussen Europa, Azië en Noord-Afrika. Door deze strategische ligging kende Cyprus vele jaren van bezetting en eeuwenlang invloeden van zowel Oost als West. Deze cocktail van culturen typeert het huidige straatbeeld. Na aankomst vertrekken we naar Nicosia voor de overnachting in het Centrum Hotel***.

Dag 2 Nicosia - Larnaca - Nicosia   Ontbijt-Avondmaal
's Ochtends brengen we een bezoek aan de archeologische site van Choirokoitia. Deze nederzetting is een van de belangrijkste prehistorische sites in het oosten van de Middellandse Zee. De site staat sinds 1998 dan ook terecht op de werelderfgoedlijst van de Unesco. Na een bezoekje aan het schilderachtige dorpje Lefkara bezoeken we de Kiti Angeloktisikerk. Dit Byzantijns kerkje bevat een kleine collectie mozaïeken uit de 6de eeuw. Onze volgende stopplaats is de Hala Sultan Tekkemoskee. Deze kleine moskee ligt aan de rand van het zoutmeer en nabij de luchthaven van Larnaca. Verder naar de tombe van Lazarus in de Grieks-orthodoxe Ayios Lazaroskerk. Deze kerk werd in de 9de eeuw gebouwd om de tombe van de 'vriend van Christus' te herbergen. Verder naar Larnaca voor een bezoek aan het Pierides-Marfin Laiki Bank Museum dat een van de meest complete archeologische collecties van Cyprus huisvest. Daarna bezoeken we de archeologische site van de antieke stad Kition. Avondmaal en overnachting in het Centrum Hotel***.

Dag 3 Nicosia - Famagusta - Kerynia - Nicosia  Ontbijt-Avondmaal
Na het ontbijt vertrekken we naar Famagusta dat in de zelfverklaarde Turkse Republiek Noord-Cyprus ligt. Na een bezoek aan het oude stadscentrum rijden we verder naar Salamis, op ongeveer 6 km ten noorden van Famagusta. Salamis was vanaf ongeveer 1100 v. Chr. vele eeuwen lang de voornaamste stad van het eiland. Het genoot immers van een strategische ligging als belangrijke aanleghaven in de Middellandse Zee tussen Azië, Afrika en Europa. Vervolgens verder naar Kerynia, een havenstadje in het noorden van Cyprus. We bezoeken eerst de Bellapaisabdij. Dit middeleeuwse complex is opgetrokken in gotische stijl en ligt op een bergflank. Vanaf deze unieke locatie hebt u een adembenemend zicht op het omringende berglandschap en de kustlijn. De Bellapaisabdij bestaat uit een binnenplein omringd door een kerk, een eetzaal en verschillende slaap- en opslagplaatsen. Vervolgens begeven we ons naar het kasteel van Kerynia met zijn typische ronde torens. In feite kunnen we hier drie kastelen onderscheiden. Het oorspronkelijke Byzantijnse kasteel werd in de loop van de geschiedenis omgetoverd tot achtereenvolgens een kruisvaarders- en een Venetiaans kasteel. Na een bezoekje aan het scheepswrakmuseum hebben we vrije tijd in de charmante haven van Kerynia. Daarna reizen we terug naar de hoofdstad Nicosia waar we nog een korte wandeling maken in het Griekse gedeelte. Avondmaal en overnachting in het Centrum Hotel***.

Dag 4 Nicosia - Galata - Kakopetria - Kalopanayiotis   Ontbijt-Avondmaal
De stad Nicosia heeft een rijke geschiedenis en telt vele culturele bezienswaardigheden. Ze is nog steeds verdeeld in een Grieks en een Turks gedeelte, gescheiden door de zogenaamde 'groene lijn'. We bezoeken het archeologisch museum met zijn unieke verzameling vondsten die ons heel wat zullen leren over de geschiedenis van het eiland. We vervolgen onze weg naar het aartsbisschoppelijk paleis dat werd opgetrokken in een typisch Venetiaanse stijl. In een vleugel van dit paleis werd het Byzantijns museum ondergebracht. De uitgebreide collectie religieuze iconen en fresco's van dit museum zullen u ongetwijfeld bekoren. Naast het Byzantijns museum bevindt zich de kathedraal van de Heilige Johannes, waar we schitterende fresco's en een prachtige verzameling iconen zullen bewonderen. We trekken daarna het Troodosgebergte in dat bezaaid is met Byzantijnse kerken. Een selectie uit dit brede aanbod staat vandaag dan ook op het programma. We houden een eerste stop op drie kilometer ten zuiden van Nikitari, waar we een bezoek brengen aan de Panayia Asinoukerk. Sinds 1985 staat deze Byzantijnse kerk op de werelderfgoedlijst van de Unesco. Hier zullen we prachtige fresco’s kunnen bezichtigen. Meer van dit moois vinden we terug in Galata, waar we de Panayia Podithoukerk en de kerk van de Aartsengel Michaël bezoeken. De laatste halte op de weg naar het hotel in Kalopanayiotis is het charmante dorpje Kakopetria. Dit dorp ligt op een langwerpige rots, ingeklemd tussen twee rivierbeddingen en omgeven door meerdere Byzantijnse kerkjes. Avondmaal en overnachting in Kalopanayiotis in hotel Casale Panayiotis****.

Dag 5 Kalopanayiotis - Phini - Omodhos - Paphos  Ontbijt-Middagmaal-Avondmaal
Vandaag nemen we opnieuw de tijd om het bosrijke Troodosgebergte te verkennen. Het hoogste punt hier, de berg Olympus, is wel 1.950 meter hoog. Te midden van al dit groen ligt het Kykkosklooster, het beroemdste klooster van het eiland. Dit klooster herbergt een museum met een fraaie collectie houtsnijkunst, manuscripten, borduurwerk, iconen en andere religieuze voorwerpen. Onze route leidt ons verder naar het bergdorpje Phini, een echt pottenbakkersdorpje. In Phini lunchen we in een traditionele Cypriotische taverne. Na het eten begeven we ons naar Omodhos waar we flaneren in de gezellige nauwe straatjes tussen de witgekalkte huizen. In het centrum bevindt zich het klooster van het Heilige Kruis dat over opmerkelijke iconen en houtsnijwerk beschikt. Omodhos is een van de beste wijnproducenten van het eiland en we krijgen er de kans om een traditionele wijnpers te bezichtigen. Uiteraard sluiten we dit bezoek af met een lekker wijntje. Op de weg naar ons hotel in Paphos houden we nog een fotostop bij Petra tou Romiou, de rots van Aphrodite. Avondmaal en overnachting in Paphos in het Atlantica Golden Beach Hotel****. In dit hotel verblijven we drie nachten.

Dag 6 Paphos - Latchi - Paphos  Ontbijt-Avondmaal
’s Ochtends vertrekken we naar het Agios Neophytosklooster dat geklemd ligt tussen de rotsen. De kerk van dit klooster loont de moeite vanwege haar opmerkelijke verzameling fresco’s. Vervolgens bezoeken we het Chrysoroyiatissaklooster waar de monniken heerlijke wijn produceren op basis van druiven uit hun eigen wijngaard. We reizen verder naar Latchi, de haven van het stadje Polis. Na het bezoek aan Latchi bezichtigen we het 'bad van Aphrodite', een in de rotsen verborgen bron waar Aphrodite, de godin van de liefde, volgens de legende met haar jonge minnaars kwam baden. Vervolgens maken we vanuit Latchi een boottocht naar de Fontana Amorosa. Deze 'fontein van de liefde' bevindt zich in het natuurgebied Akamas. Hier genieten we van een uniek zicht op de baai van Polis. Terug naar Paphos voor het avondmaal en de overnachting in het Atlantica Golden Beach Hotel****.

Dag 7 Paphos - Geroskipou - Paphos  Ontbijt-Avondmaal
Met haar bewogen geschiedenis en talloze bezienswaardigheden lijkt de stad Paphos net een openluchtmuseum. De notering op de werelderfgoedlijst van Unesco is dan ook terecht. We starten de verkenning van deze stad met een bezoek aan de archeologische site van Lemba waar onder meer resten van aardewerk en middeleeuwse munten werden opgegraven. We bezoeken vervolgens de koninklijke tombes. Vele van deze in massieve rots uitgehouwen grafplaatsen zijn versierd met statige Dorische zuilen die zorgen voor een extra mysterieus tintje. Daarna houden we halt aan de mozaïeken in de Huizen van Dionysos, Theseus, Aion en Orpheus. Deze mozaïeken dateren uit de 2de tot 4de eeuw en tonen taferelen uit de Griekse mythologie. Verder bezichtigen we ook de ruïnes van de Saranta Kolones. Deze Byzantijnse vesting dankt haar naam aan het feit dat er veertig granieten pilaren werden gebruikt bij de bouw ervan. De volgende stopplaats is de Agia Paraskevikerk in Geroskipou. Deze Byzantijnse kerk valt op door haar vijf koepels die samen een kruis vormen. Vrije tijd aan de vissershaven van Paphos om de dag af te sluiten. Avondmaal en overnachting in Paphos in het Atlantica Golden Beach Hotel****.

Dag 8 Paphos - Brussel  Ontbijt-Avondmaal
Vrije tijd tot aan de transfer naar de luchthaven van Paphos voor de terugvlucht naar Brussel.