Finland & Noorwegen Noordkaap en lofoten

• toegang tot het Noordkaapplateau mét Noordkaapdiploma
  • walvisfotosafari op de Lofoten

PROGRAMMA
 Dag 1 Brussel - Helsinki - Rovaniemi  Avondmaal
Vanuit Brussel vliegen we, via Helsinki, naar Rovaniemi, de hoofdstad van de provincie Lapland. Overnachting in Rovaniemi in Sokos Vaakuna Rovaniemi***.

Dag 2 Rovaniemi - Muonio - Sirrka  Ontbijt-Avondmaal
We beginnen de dag met een bezoek aan het wereldbekende Arktikum, een boeiende tentoonstelling over de geschiedenis, de inwoners en de natuur van Lapland. Met deze kennis in het achterhoofd vertrekken we naar de poolcirkel waar we een bezoek brengen aan het gezellige dorp van de kerstman. We rijden door naar Muonio. Hierbij volgen we de hele tijd de Muoniojoki, een rivier vol stroomversnellingen die tevens 520 km lang de grens vormt tussen Finland en Zweden. In Muonio bevindt zich een van de meest gerenommeerde huskyfokkerijen van het land. In de namiddag maken we kennis met deze heel speciale honden. Overnachting in Break Sokos Hotel Levi*** in Sirrka, in het groene hart van Lapland.

Dag 3 Sirrka - Pallas-Ounastunturi - Karasjok  Ontbijt-Avondmaal
Via het Nationaal Park Pallas-Ounastunturi naar de Finse grens en naar Kautokeino, waar we indien mogelijk de zilversmid Juell zullen bezoeken. Over het bergplateau Finnmarksvidda rijden we naar Karasjok, de culturele hoofdstad van het Noorse deel van Lapland. We brengen een bezoek aan het Sapmi-park waar we inzicht krijgen in de levenswijze en cultuur van de Lappen. Overnachting in Karasjok in hotel Scandic Karasjok***.

Dag 4 Karasjok - Honningsvag  Ontbijt-Avondmaal
Na het ontbijt bezoek aan het in 2001 gebouwde Sapmi-parlementsgebouw. Via Kafjord en de nieuwe tunnel Fatima komen we aan op het eiland Mageroy. Vandaar verder naar Honningsvag, de meest noordelijke stad van Noorwegen. 's Avonds uitstap naar het Noordkaapplateau met bezoek aan de Northcape Hall, waar we een show kunnen bijwonen die adembenemende beelden verschaft over de Noordelijke IJszee, beslist een zoveelste hoogtepunt! Via een kronkelweg tussen kale heuvels en met water gevulde kraters wandelen we tot aan de rand van dit steile plateau, 307 m boven de bruisende wateren. Daar op het uiterste puntje van de wereld staan en in het niets naar het noorden staren, wetend dat daar alleen nog maar de Noordpool is… Typisch is de bekende doorkijkaardbol die glinstert in de stralen van de middernachtzon, met onvergetelijk zicht op de Arctische Oceaan. Overnachting in hotel Scandic Honningsvag**.

Dag 5 Honningsvag - Alta - Storslett  Ontbijt-Avondmaal
Via de Fatimatunnel terug langs Kafjord naar Alta waar we het beroemde museum bezoeken. Bij dit museum liggen er grote velden met rotstekeningen uit de Fosna-cultuur (steentijd). Vooral figuren van dieren zijn op deze rotsen afgebeeld. Het zijn de enige prehistorische cultuurmonumenten van het Noorden die op de Unesco-lijst van cultuurmonumenten staan. We rijden vervolgens door Sennaland met zijn wilde, overweldigende bergen. We komen in de late namiddag aan in Storslett. Overnachting in Hotel Kvaenangsfell Gildetun***.

Dag 6 Storslett - Andenes   Ontbijt-Avondmaal
Vandaag rijden we door de schilderachtige kuststreek van Senja. Hier pieken de bergen soms tot 1.000 m boven de zeespiegel. Als de tijd het toelaat dan bezoeken we het idyllische vissersdorpje Torksen. In de namiddag nemen we de ferry van Gryllefjord naar Andenes. Overnachting in hotel Andrikken*** of Marena***.

Dag 7 Andenes - Henningsvær/Solvær  Ontbijt-Avondmaal
Er staat vandaag iets zeer leuks op het programma: een walvissafari! Maar eerst brengen we een bezoek aan het Andenes Hvalsenter waar we diverse soorten walvissen leren herkennen en waar het wel en wee van deze wonderlijke dieren uit de doeken wordt gedaan. Daarna vertrek voor een 3-uur durende fotosafari. Met wat geluk kunnen we in de directe nabijheid o.a. zwaardwalvissen of potwalvissen van 20 meter lang en 40 ton zwaar onderscheiden. Onvergetelijk! In de namiddag rijden we via Sortland en nemen we de ferry van Melbu naar Fiskebol op de Lofoten. Overnachting in Thon Hotel Lofoten*** in Solvær of in hotel Henningsvær Bryggehotell*** in Henningsvær.

Dag 8 Henningsvær/Solvær  Ontbijt-Avondmaal
Bezoek aan de Lofoten. Deze eilandengroep is zo'n 140 km lang en heeft heel wat moois in petto: schilderachtige vissersdorpjes, het bekende Lofotenaquarium (kan worden bezocht bij regenweer), het Lofotr Viking Museum en diverse bizarre rotsformaties. Een merkwaardige 569 m hoge rots rijst hier hoog boven het stadje uit. Als er voldoende tijd is, kan er een boottocht naar de Trollfjord of een wandeling rond de haven worden gemaakt. De Lofoten maken ondanks hun geïsoleerde ligging toch een welvarende indruk. Hun hele economie draait dan ook rond visserij en in de zomer komt daar ook nog het toerisme bij. De houten rekken met drogende kabeljauw zijn zowat het uithangbord van deze mooie eilandjes. Overnachting in Thon Hotel Lofoten*** in Solvær of in hotel Henningsvær Bryggehotell*** in Henningsvær (15/06).

Dag 9 Henningsvær/Solvær - Bodo  Ontbijt-Avondmaal
Een ferry brengt ons rond 10u30 van Lodingen naar Bognes. De tocht gaat dan zuidwaarts naar Bodo. Onderweg zijn de Saltstraumen zeker de moeite waard. Deze getijdenstroming is de sterkste ter wereld met draaikolken tot 10 meter doorsnede. Overnachting in Bodo in hotel Scandic Havet**** of Scandic Bodo*** (04/08).

Dag 10 Bodo - Oslo - Brussel  Ontbijt
Transfer naar de luchthaven van Bodo voor de terugvlucht naar Brussel via Oslo.