Israël Het land van melk en honing

REISDUUR 8 dagen/7 nachten - ISRVTLMH
  • Jeruzalem, bakermat van de drie wereldgodsdiensten
  • drijven in de Dode Zee
  • het geboorteverhaal van Jezus in Bethlehem
  • de moderne mediterrane stad Tel Aviv

PROGRAMMA
 Dag 1 Brussel - Tel Aviv - Jeruzalem  Avondmaal
Vertrek naar Tel Aviv. Aankomst en transfer naar Jeruzalem. Avondmaal en overnachting in hotel Dan Jerusalem****.

Dag 2 Jeruzalem  Ontbijt-Middagmaal-Avondmaal
Jeruzalem is dé stad die onlosmakelijk verbonden is met de drie monotheïstische godsdiensten: het christendom, de islam en het jodendom. Vanop de Olijfberg hebben we een adembenemend uitzicht over de stad. We dalen af naar het Hof van Olijven en brengen een bezoek aan de Basiliek der Doodsangst, bijgenaamd de 'kerk van alle natiën' omdat de bouw ervan werd gefinancierd door verschillende landen. We bezoeken vervolgens de tuin van Gethsemane waar volgens de overlevering nog acht olijfbomen zouden dateren uit de tijd van Jezus. Vervolgens betreden we de Oude Stad, het ommuurde centrum van Jeruzalem, via de Leeuwenpoort en bezoeken we onder meer de St.-Annakerk en de Bethesdavijver. We wandelen verder via de verschillende staties van de Via Dolorosa tot aan de Heilige Grafkerk voor een uitgebreid bezoek. De Heilige Grafkerk is een christelijke kerk die gebouwd werd op de plek waar Jezus gekruisigd, begraven en opgestaan zou zijn. Middagmaal in de Oude Stad. Vervolgens naar de Zionberg met de kamer waar het Laatste Avondmaal werd genuttigd, het graf van koning David en de Dormitio-abdij. We sluiten de dag af met een bezoek aan de Westelijke Muur, oftewel de Klaagmuur, de heiligste plek voor Joden. Avondmaal en overnachting in hotel Dan Jerusalem****.

Dag 3 Jeruzalem - Qumran - Massada - Dode Zee - Jeruzalem  Ontbijt-Middagmaal-Avondmaal
We verlaten Jeruzalem via de Judeawoestijn en rijden zuidwaarts naar Qumran, de vindplaats van de meer dan 2.000 jaar oude Dode Zeerollen. Meer details komen we te weten in het bezoekerscentrum. We begeven ons vervolgens naar de grond van de Essenen, een toenmalige joodse religieuze sekte, en de Qumrangrotten, de exacte locatie waar de Dode Zeerollen werden gevonden. Vervolgens rijden we naar Massada, het symbool van de Joodse weerstand tegen de Romeinse overheersing. Deze door koning Herodes gebouwde rotsvesting biedt een schitterend uitzicht over de omgeving. Per kabellift gaan we naar de top en bewonderen we de ruïnes van het paleis van Herodes en de Zelotengemeenschap. Nadien rijden we verder naar de Dode Zee voor het middagmaal. De Dode Zee is het laagst gelegen meer ter wereld en kreeg haar naam door de hoge concentratie van mineralen waardoor er geen direct zichtbare levende wezens aanwezig zijn. Het unieke klimaat in combinatie met de genezende eigenschappen van het water maken van de Dode Zee een onvergetelijke plaats. Door de hoge zoutconcentratie is het onmogelijk kopje onder te gaan. Het gewichtloos drijven op de Dode Zee is een fantastische ervaring! Terug naar Jeruzalem. Avondmaal en de overnachting in hotel Dan Jerusalem****.

Dag 4 Jeruzalem - Bethlehem - Ein Karem - Jeruzalem  Ontbijt-Middagmaal-Avondmaal
Na het ontbijt vertrekken we naar Bethlehem, de geboortestad van Jezus en koning David. We bezoeken er de Geboortekerk die werd gebouwd op de grot waarin Jezus werd geboren. We stoppen in Ein Karem, een oude wijk ten westen van de oude stad van Jeruzalem, en bezoeken er het Klooster van de Zusters van Onze Lieve Vrouw van Sion. Middagmaal in Ein Karem. Vervolgens gaan we terug naar Jeruzalem om er het nieuwe stadsgedeelte te ontdekken. We bekijken er onder meer de Knesset, het Israëlische parlement, en de vijf meter hoge menora of zevenarmige kandelaar aan de overkant. In het Israel Museum bezoeken we het Schrijn van het Boek, waar meer dan 200 fragmenten van de Dode Zeerollen worden bewaard. We besluiten deze dag met een aangrijpend bezoek aan Yad Vashem, het officiële Israëlische monument ter nagedachtenis van de miljoenen slachtoffers van de holocaust. Avondmaal en de overnachting in hotel Dan Jerusalem****.

Dag 5 Jeruzalem - Tel Aviv  Ontbijt-Avondmaal
Na het ontbijt rijden we naar Tel Aviv, een aangename, moderne stad gelegen aan de Middellandse Zee. Tel Aviv is zonder twijfel het kloppende hart van Israël, zowel economisch als sociaal-cultureel. We bezoeken er de oude havenstad Jaffa, de nederzetting waaruit de huidige stad Tel Aviv gegroeid is. Tegenwoordig maakt Jaffa deel uit van Tel Aviv. Het heeft echter in de loop der jaren steeds zijn Arabische karakter weten te behouden. Het is een zeer trendy wijk met veel winkeltjes en terrasjes. Avondmaal en overnachting in hotel Dan Panorama Tel Aviv****.

Dag 6 Tel Aviv  Ontbijt-Avondmaal
Tel Aviv werd gesticht in 1909 als het Joodse antwoord op de Arabische havenstad Jaffa. Onder het Britse mandaat in Palestina groeide Tel Aviv in korte tijd uit tot een moderne metropool. De gebouwen werden veelal ontworpen door Europese architecten die de nieuwe culturele context tot uiting brachten. De bekende Bauhaus-architectuur leidde tot een notering op de Werelderfgoedlijst van UNESCO en mogen we dus zeker niet missen. We rijden naar Rothschild Avenue, gekend als de Champs-Elysées van Israël. Verder naar de kleurrijke Carmel Market waar we gezellig rondkuieren en ons laten verdwalen tussen de verscheidene stalletjes. Vrije namiddag. Avondmaal en overnachting in hotel Dan Panorama Tel Aviv****.

Dag 7 Tel Aviv - Caesarea - Haifa - Akko - Tel Aviv  Ontbijt-Avondmaal
Na het ontbijt volgen we de mediterrane kustlijn richting Akko. Onderweg stoppen we bij de archeologische site van Caesarea. Deze oude vestingstad kent een rijke geschiedenis. We bezoeken het Romeins theater, de oude haven en het aquaduct. Vervolgens rijden we door naar de havenstad Haifa. Vanop de top van de Karmelberg genieten we van het prachtige uitzicht. We stoppen aan de Perzische tuinen rondom de Bahá’i-tempel. In het Karmelgebergte houden we halt bij een typisch Druze dorpje. Verder richting Akko, een stadje dat zowel oosters als middeleeuws aanvoelt. De meest prominente bezienswaardigheden hier zijn de ruïnes uit de hellenistisch-Romeinse periode en gebouwen uit de Ottomaanse en kruisvaardersperiode. We keren terug naar Tel Aviv. Avondmaal en overnachting in hotel Dan Panorama Tel Aviv****.

Dag 8 Tel Aviv - Brussel  Ontbijt
Vrije tijd tot de transfer naar de luchthaven van Tel Aviv voor de terugvlucht naar Brussel.