Italië Sardinië - isola sarda, ruig en onbekend

REISDUUR 8 dagen/ 7 nachten - ITAVTSAR-F - zomer 2018

• uitgebreide ontdekking van dit schitterende eiland
  • typische lunch bij herders inbegrepen
  • bezoek aan Tharros, een van de meest fascinerende sites van Sardinië

PROGRAMMA
 Dag 1 Brussel - Olbia - Orgosolo - Oliena - Fonni  Middagmaal-Avondmaal
Na aankomst in Olbia rijden we naar Orgosolo. Hier dwalen we door de kleine, schilderachtige straatjes en kunnen we de bekende murales bewonderen. Dit zijn politiek getinte muurschilderingen die markante gebeurtenissen, legendes en dorpsverhalen vertellen, maar de meeste zijn een aanklacht tegen onrecht. 's Middags kunnen we genieten van een traditionele lunch bij de herders in het Supramonte gebergte. Na de lunch rijden we door naar Fonni, waar we zullen overnachten in hotel Sa Orte****. Diner en overnachting in het hotel.

Dag 2 Fonni - Tharros - San Salvatore di Sinis - Arborea  Ontbijt-Avondmaal
Deze ochtend bezoeken we de ruines van Tharros, een van de meest fascinerende sites van Sardinië. Hier vinden we de archeologische resten van dit eens zo florerende stadje, ontstaan door een samensmelting van oosterse antieke en westerse prehistorische culturen. Na de vrije lunch gaat het verder richting San Salvatore di Sinis, waar elk jaar in augustus de festiviteiten rond San Salvatore plaatsvinden. Het heiligenstandbeeld van San Salvatore wordt dan naar Cabras gebracht. Later op de dag inchecken in het Horse Country Resort****, waar we 3 nachten verblijven. Diner en overnachting in het hotel.

Dag 3 Arborea - Giara - Barumini - Arborea  Ontbijt-Avondmaal
Giara Gesturi ligt op enkele minuten rijden van Barumini en is het perfect gebied om heerlijke wandelingen te maken te midden van een rijke vegetatie. Het 43 km2 grote hoogteplateau bestaat uit basaltrots en is voor het grootste deel bedekt met kurkeik, eik, eucalyptus en mediterrane beplanting. Het natuurreservaat heeft een zeer rijke vogelwereld, maar is voornamelijk bekend vanwege de hier levende Cavallini della Giara, kleine paarden van ongeveer 120 cm hoog. Na al deze natuurpracht vervolgen we onze weg naar Barumini Su Nuraxi, een van de best bewaarde nuraghi. Deze site was vermoedelijk een economisch en militair centrum tijdens de Nuraghische periode, maar tot op de dag van vandaag bestaat er nog steeds geen sluitende theorie over hun functie. Na het bezoek aan het mystieke Barumini keren we terug naar Arborea. Diner en overnachting in het hotel.

Dag 4 Arborea - Cagliari - Porto Flavia - Arborea  Ontbijt-Avondmaal
Na het ontbijt vertrekken we naar Cagliari, de hoofdstad en tevens de grootste stad van het eiland. Cagliari heeft veel interessante bezienswaardigheden en tijdens onze stadswandeling komen we er enkele tegen:
- De Torre di San Pancrazio, de hoogste toren van Cagliari.
- Castello Cagliari, het oudste deel van het centrum van Cagliari.
- Duomo di Cagliari, een kathedraal gelegen aan de Piazza Palazzo. De volmondige naam luidt Cattedrale di Santa Maria e Santa Cecilia.
- Anfiteatro Romano di Cagliari, een eeuwenoud Romeins amfitheater in het oude centrum van de stad.
Naast het bezoek aan Cagliari ontdekken we ook Porto Flavia, een voormalige mijnsite aan de westkust van Sardinië. Diner en overnachting in het hotel.

Dag 5 Arborea - Bosa - Alghero - Castelsardo  Ontbijt-Avondmaal
Vandaag ontdekken we het kleurrijke Bosa, een prachtig vissersdorpje aan de monding van de rivier Temo. Via een wirwar van kleine steegjes komen we telkens weer uit bij mooie bezienswaardigheden. Zo vinden we op Piazza Duomo il Cattedrale dell'Immacolatta, een prachtige kathedraal met beschilderde decoraties. De Chiesa del Rosario heeft dan weer een mooi pleintje met een marmeren fontana. De kerk wordt omringd door de bogen van het zeventiende-eeuwse Palazzo Delitala en door het achttiende-eeuwse Palazzo Don Carlo. Na ons bezoek aan Bosa trekken we verder naar Alghero, een interessante bestemming voor de liefhebbers van archeologie en cultuur. Hier vinden we namelijk veel Spaanse invloeden terug vanwege de eeuwenlange heerschappij van de Spanjaarden vanaf de 14de eeuw. Zowel in de architectuur, cultuur als de gastronomie vinden we de Catalaanse invloeden terug. Overnachten doen we vandaag in Castelsardo, een van de oudste dorpen van Sardinië. Diner en overnachting in hotel Nantis****.

Dag 6 Castelsardo - Calangianus - Aggius - Baja Sardinia  Ontbijt-Avondmaal
's Morgens rijden we naar Calangianus. In de bossen rond Calangianus en Tempio Pausiana zien we overal prachtige kurkeiken. Calangianus is het centrum van de kurkproductie en hier vinden we dan ook talloze fabrieken en werkplaatsen terug waar het materiaal wordt bewerkt. In Aggius brengen we een bezoek aan MEOC, het etnografisch museum. Het MEOC belichaamt de rijkdom van de geschiedenis, tradities en populaire cultuur van Gallura, van 1600 tot het heden. Diner en overnachting in hotel Li Graniti****, waar we 2 nachten zullen verblijven.

Dag 7 Baja Sardinia - Costa Smeralda - San Pantaleo - Baja Sardinia  Ontbijt-Avondmaal
Porto Cervo, het hart van de Costa Smeralda, is een luxueuze badplaats. Hier bezichtigen we de prachtige Stella Maris kerk. Deze bevindt zich in het bovenste gedeelte van Porto Cervo, vanwaar we de indrukwekkende jachten en zeilboten in de haven kunnen zien. Na de vrije lunch bezoeken we San Pantaleo, een dorp dat werd gebouwd in de traditionele stijl van de Gallura. Het dorp staat bekend om zijn vele kunstenaars die hun vakmanschap (keramiek, hout, ijzer, met de hand genaaide kleding) exporteren naar de hele wereld. In de namiddag stoppen we ook nog bij de Nuraghe La Prisgiona en de Tomba di Giganti. Diner en overnachting in het hotel.

Dag 8 Baja Sardinia - Olbia - Brussel  Ontbijt
Terugrit naar Olbia voor de terugvlucht naar Brussel.