Italië Het onbekende zuiden van italie

REISDUUR 8 dagen/7 nachten - ITAVTZIT-F - zomer 2018

• bezoek aan de schitterende driehoek: Campanië, Calabrië en Basilicata
  • middeleeuwse dorpjes verstopt in een ongelooflijk natuurkader
  • bezoek aan het paleis van Caserta, Matera met zijn Sassi, het griekse Paestum, allen vermeld op de UNESCO werelderfgoedlijst

PROGRAMMA
 Dag 1 Brussel - Napels  Avondmaal
Rechtstreekse vlucht van Brussel naar Napels. Afhankelijk van het vluchtschema, brengen we een eerste bezoek aan deze boeiende en bruisende stad. Napels is, na Rome en Milaan, de derde grootste stad van Italië. Overnachting en avondmaal in hotel Palazzo Salgar**** in Napels.

Dag 2 Napels - Caserta - Napels  Ontbijt
In de voormiddag maakt u kennis met enkele zeer uiteenlopende delen van de stad Napels en haar rijk verleden. Het is vooral een wandelbezoek, ondermeer in de oude wijk Spaccanapoli, waarin zich het klooster van Santa Chiara met zijn befaamde kloostertuin bevindt. Ook de zeer speciale kapel van San Severo met een verbluffend beeld van een liggende Christus bevindt zich hier. Ook nog in de oude stad bevindt zich de kathedraal, gewijd aan de lokale heilige San Gennaro. Die kathedraal is overigens maar een van de 500 kerken die Napels zou tellen. En dan is er ook het meer recente stadsgedeelte met een aantal grote gebouwen, gelegen aan de Piazza Plebiscito: het Palazzo Reale, het Teatro San Carlo en de Galleria Umberto I. Vanzelfsprekend staat al dat moois op de Unesco werelderfgoedlijst. In de namiddag rijden we naar de stad Caserta voor een bezoek aan het prachtige achttiende eeuwse koninklijk paleis, gelegen in een reusachtig park met tal van tuinen en fonteinen. Van 1780 tot 1861 was het de zomerresidentie van de koningen van Napels en Sicilië. Het geheel van park en paleis moest Versailles naar de kroon steken. In 1997 werd het paleis, park en aquaduct voor de fonteinen door de Unesco op de Werelderfgoedlijst gezet. Het gebouw is zeer waarschijnlijk het grootste dat in de 18de eeuw in Europa gebouwd werd. Terugrit naar Napels voor de overnachting.

Dag 3 Napels - Benevento - Melfi - Venosa- Matera  Ontbijt-Middagmaal-Avondmaal
Vandaag vertrekken we naar de regio Basilicata, maar onze eerste stop is in de stad Benevento die nog in het zuidelijk deel van Campanië gelegen is. Archeologische vondsten in Benevento hebben uitgewezen dat de plaats al in de 8ste eeuw voor Christus bewoond was. Door haar gunstige ligging aan de belangrijke handelsweg naar het zuiden, de Via Appia, werd het een welvarende stad. Voor we ons verder naar Melfi begeven, houden we eerst halt bij een wijnproducent. In deze regio vindt men namelijk veel fruitteelt en wijnbouw, gekend als de wijnen van Agliànico del Vùlture. Een proeverij mag dus niet ontbreken! Na de middagpauze bezoeken we het monumentale kasteel van Melfi, met zijn archeologisch museum. Nadien rijden we door naar ons hotel in Matera, maar als de tijd het toelaat houden we nog even halt in het kleine stadje Venosa . Avondmaal en overnachting in Hotel Palace**** in Matera.

Dag 4 Matera  Ontbijt-Avondmaal
Als er één stad in Basilicata gekend is, dan is het wel Matera. Die bekendheid heeft ze te danken aan de zogenoemde Sassi of rotswoningen en -kerkjes, uitgehouwen in de rotshellingen. Ook bemiddelde jonge mensen hebben Matera ontdekt en gaan de duur gerestaureerde rotswoningen terug bewonen, nadat ze meer dan een halve eeuw volledig leeg hebben gestaan. We trekken een volledige voormiddag uit om met een lokale gids Matera te bezoeken: de Sassi natuurlijk, met ondermeer de mooiste kerkjes met zeer oude frescoschilderingen, maar ook de rest van de stad met de kathedraal en het archeologisch museum. Na de middagpauze maken we een uitstap naar de oude steden Pisticci en Craco; vooral de laatste zal je nooit vergeten: het is een onbewoond spookstadje dat door de sensationele ligging populair is bij diverse filmploegen. Tweede overnachting in Matera.

Dag 5 Matera - Montescaglioso - Metaponto - Rossano - Altomonte  Ontbijt-Avondmaal
De voormiddag brengen we nog door in de Basilicata regio. Vanuit Matera bereiken we vrij snel het oude stadje Montescaglioso dat we kort bezoeken. De belangrijkste bezienswaardigheid is het oude klooster dat de naam draagt van de aartsengel Michael. Daarna rijden we verder zuidwaarts, tot bij de Ionische kust. Het plaatsje Metaponto heeft een Lido, een badplaats, met mooie, nette stranden en een azuurblauwe zee. Hier bezoeken we de resten van de oude Griekse stad Metapontum: het is een archeologisch park met resten van verschillende tempels en een theater. Na het vrije middagmaal verlaten we het gebied van Metaponto en Basilicata, want ons volgend doel ligt in de regio Calabrië. Rossano, ook wel eens het “Ravenna van het zuiden“ genoemd, heeft heel wat moois in petto. De stille getuigen van het rijke Byzantijnse verleden van Rossano zijn ondermeer de kerk van Marcus de Evangelist en het diocesaan museum dat een “codex purpureus" bewaart. Dat evangelisch handschrift dateert uit de 6de eeuw en is een uniek stuk. Na dat bezoek zetten we onze weg verder en bereiken het plaatsje Altomonte, gelegen op bijna 500 meter hoogte, waar we twee nachten zullen verblijven in Hotel Barbieri****.

Dag 6 Altomonte - Morano Calabro - Civita - Altomonte  Ontbijt-Avondmaal
We starten de dag met een wandeling door de gezellige dorpjes Morano Calabro en Civita. Na de middag gaan we terug naar Altomonte voor een bezoek. We worden ook verwacht bij een lokaal familiebedrijfje waar we de eigen geproduceerde likeur kunnen proeven. Na afloop avondmaal en overnachting in Hotel Barbieri****.

Dag 7 Altomonte - Padula - Paestum - Napels  Ontbijt-Avondmaal
Na het ontbijt rijden wij naar het plaatsje Padula en komen daarmee terug in Campanië. Wij bezoeken er het monumentale, meer dan vijf hectare grote kartuizerklooster: de Certosa di San Lorenzo. Als onderdeel van de Valle di Diano staat het ook op de Unesco werelderfgoedlijst. Men heeft er zo'n 4 eeuwen aan gebouwd! De enorme binnenkoer is meer dan een hectare groot, en wordt omgeven door allerlei gebouwen; er zijn o.a. drie kloostertuinen. Het is daarmee het grootste kartuizerklooster van Italië. Na het bezoek rijden wij verder noordwaarts richting Paestum. Ongeveer 2500 jaar geleden begonnen de Grieken hier met de bouw van een nieuwe stad, Poseidonia, uiteraard met een reeks tempels. De stad kende een grote bloei in de 6de en 5de eeuw voor Christus; in het toen zo genoemde Magna Grecia was zij een handelsknooppunt. De Romeinen doopten de stad Paestum; zij zou echter haar vroegere glorie verliezen en verlaten worden. Slechts drie tempels bleven staan. Zij horen bij de best bewaarde Griekse tempels ter wereld, merkwaardiger dan wat je in Griekenland zelf nog kan zien. Geen wonder dat ook zij op de Unesco-lijst staan. De tempels en het zeer interessante museum met allerlei lokale vondsten zijn dan ook een must!
Rit naar Napels, voor avondmaal en overnachting in Palazzo Salgar****.

Dag 8 Napels - Brussel   Ontbijt
Transfer naar de luchthaven van Napels voor de terugvlucht naar Brussel.

Delen
  Print

Italië het onbekende zuiden van italie - foto 1
Italië het onbekende zuiden van italie - foto 2
Italië het onbekende zuiden van italie - foto 3
Italië het onbekende zuiden van italie - foto 4
Italië het onbekende zuiden van italie - foto 5
Italië het onbekende zuiden van italie - foto 6
Reserveer Italië het onbekende zuiden van italie