Kroatië Welkom in een verrassend en boeiend land

REISDUUR 12 dagen/11 nachten - HRVVTHRV-F - zomer 2018

• kennismaking met het oude en het nieuwe Kroatië
  • bezoek aan Mostar, Split, Zagreb, Zadar, Dubrovnik en het Nationaal Park van Plitvice

PROGRAMMA
 Dag 1 Brussel - Zagreb  Avondmaal
Bij aankomst in Zagreb wacht de bus ons al op voor de transfer naar het hotel. Na een vlotte check-in, maken we een eerste verkenningstocht door de hoofdstad onder begeleiding van een lokale gids. Indien de tijd het toelaat, heeft u nog wat vrije tijd. Avondmaal en overnachting in hotel Jadran***.

Dag 2 Zagreb - Varaždin - Zagreb  Ontbijt-Avondmaal
Na het ontbijt rijden we richting Varaždin, de kleine versie van Wenen of Praag. Het stadje kreeg vooral naambekendheid door zijn mooie pastelkleurige, barok- en rococopaleizen, het witgeverfde kasteel met de rode dakpannen, en enkele interessante musea en kerken. Een bezoek aan het kasteel van Trakoscan mag zeker niet ontbreken. Dit mooi gerestaureerde kasteel met sierlijke torentjes en kantelen doet denken aan dat in de sprookjes. Avondmaal en overnachting in hotel Jadran*** in Zagreb.

Dag 3 Zagreb - Porec - Opatija - Pula - Medulin  Ontbijt-Avondmaal
We rijden met de bus naar Porec, een stad en haven aan de westkust van Istrië in Kroatië. Hier bezoeken wij onder begeleiding van een lokale gids de Basiliek van St. Euphrasius. Nadien rijden we verder naar het levendige Pula, waar moderne gebouwen en antieke Romeinse monumenten door elkaar staan. Het zesde grootste amfitheater ter wereld is zeker een bezoekje waard. We sluiten de dag af in Pula. Avondmaal en overnachting in hotel Park Plaza Belvedere**** in Medulin.

Dag 4 Medulin - Plitvice  Ontbijt-Avondmaal
Na het ontbijt rijden we naar de meren van Plitvice, die een van de allermooiste natuurgebieden van Europa vormen. Zestien unieke meren zijn hier met elkaar verbonden door niet minder dan 92 watervallen. De uitzonderlijke schoonheid van de meren, de rijke fauna en flora met hun contrasterende kleuren, de hoge beboste bergen en de gezonde berglucht vormen een ideaal decor voor een adembenemende wandeling door het park. Avondmaal en overnachting in hotel Jezero*** in Plitvice.

Dag 5 Plitvice - Zadar - Nin - Zadar  Ontbijt-Avondmaal
Na het ontbijt zetten we onze tocht verder naar Zadar voor een eerste kennismaking met de stad. We bezoeken het welbekende museum "Zilver en Goud van Zadar" en het benedictijns klooster met het barokke interieur. In Zadar vinden we ook de Sint-Anastasiakathedraal terug die meerdere malen gerestaureerd moest worden. Nadien maken we een stop in Nin. Voor de Kroaten is dit een belangrijke plaats, want hier ontstond het eerste Kroatische koninkrijk. In het archeologische museum bewonderen we de goed bewaarde vondsten voor we terug naar Zadar rijden. Vanavond dineren en overnachten we in hotel Kolovare****.

Dag 6 Zadar   Ontbijt-Avondmaal
Vrije dag in Zadar. Verdwalen in deze oude stad is vrijwel onmogelijk. Haar historische kern is aan drie zijden omgeven door water en het oude centrum heeft bovendien een grotendeels rechthoekig Romeins stratenpatroon, wat de oriëntatie zeker ten goede komt. Zadar is haast volledig ommuurd met torens en stadsingangen. We vinden er de Kopnena Vrata, de toegangspoort ten oosten van de oude stad, de vijfzijdige toren, de vijf waterbronnen die de stad steeds hebben voorzien van water en de Lucka Vrata, de ingangspoort in het noorden. Archeologische vondsten uit het paleolothicum bewijzen hoe ver de geschiedenis van deze stad teruggaat in de tijd. Avondmaal en overnachting in hotel Kolovare****.

Dag 7 Zadar - Skradin - Krka Park - Šibenik - Trogir - Split  Ontbijt-Avondmaal
Via Skradin betreden we het Nationale Park Krka. Dit prachtige domein bevindt zich langs de 72 km lange rivier Krka en heeft prachtige watervallen. In het park zijn er maar liefst 860 verschillende plantensoorten geteld. Ook de fauna is opmerkelijk: er zijn 18 soorten vissen en 222 soorten vogels. Bovendien is het gebied eveneens rijk aan reptielen, insecten en zoogdieren, waaronder vleermuizen. Na een kort begeleid bezoek aan Sibenik rijden we verder naar Trogir. Deze goed bewaarde, middeleeuwse havenstad heeft een ommuurde, autovrije binnenstad en staat sinds 1997 op de werelderfgoedlijst van Unesco. De vele renaissancistische en barokke gebouwen wijzen erop dat Trogir in de Venetiaanse tijd een heel welvarende stad is geweest. Na de vrije tijd reizen we door naar Split waar we dineren en overnachten in hotel Atrium*****.

Dag 8 Split  Ontbijt-Avondmaal
Vandaag bezoeken we de stad Split die evenals Trogir op de werelderfgoedlijst van Unesco staat. Deze tweede grootste stad van het land is een belangrijke havenstad. De Romeinse keizer Diocletianus verbleef in Split tijdens het uitoefenen van zijn macht. Zijn toenmalige paleis is al 17 eeuwen lang in gebruik als woonwijk en religieus centrum. We bezoeken het paleis van Diocletianus en de kelders, de kathedraal en het baptisterium. Vrije namiddag. Avondmaal en overnachting in hotel Atrium*****.

Dag 9 Split - Mostar - Dubrovnik   Ontbijt-Middagmaal-Avondmaal
We steken via Makarska de grens over naar Mostar, gelegen aan de smaragdgroene rivier de Neretva, die door Bosnië en Herzegovina loopt. Ondanks de zware verliezen en verwoestingen tijdens de laatste oorlog heeft Mostar een groot gedeelte van zijn authentieke oosterse architectuur weten te behouden. Een bezoek leidt ons naar het oude stadsgedeelte dat dateert uit de 16de en 17de eeuw. Hier bewonderen we een bazaar, een moskee, een typisch Turks huis dat nu een museum is, en de bekende heropgebouwde brug van Mostar. We lunchen in een lokaal restaurant dat ons typische gerechten voorschotelt. Na de middag vertrekken we naar Dubrovnik waar we overnachten in hotel Lacroma**** of Grand Hotel Park**** (10/09).

Dag 10 Dubrovnik - Kotor - Cavtat - Dubrovnik  Ontbijt-Avondmaal
Op weg naar Kotor maken we een fotostop in Perast. We maken een boottochtje naar het eiland voor een bezoek aan de kerk van O-L-V van de Rots. Nadien bezoek aan Kotor, een oud havenstadje in Montenegro, gelegen op een klif aan de gelijknamige baai. De oude stad met haar smalle asymmetrische straatjes, pleinen, paleizen en kerken staat op de werelderfgoedlijst van Unesco. Vanuit Lepetane nemen we de overzet richting Kamenari. Onderweg naar Dubrovnik maken we nog een korte stop in Cavtat. Avondmaal en overnachting in hotel Lacroma**** of Grand Hotel Park**** (10/09).

Dag 11 Dubrovnik   Ontbijt-Avondmaal
Vandaag ontdekken we Dubrovnik. Deze middeleeuwse stad geniet van een prachtige ligging op een uitstulping aan de Adriatische Zee tegen een achtergrond van steile hellingen. We maken met de autocar een rondrit die ons naar de heuvels van Dubrovnik brengt, waar we van een prachtig uitzicht over de stad kunnen genieten. De belangrijkste monumenten in de stad krijgen onze aandacht. We bezoeken het franciscanenklooster met een van de oudste, nog steeds functionerende apotheken van Europa. Ook Sint-Blasius, het Paleis van de Rector, het Sponzapaleis, het standbeeld van Orlando, de fontein van Onofrio en de kathedraal met haar schatkamer zitten in het stadsbezoek verwerkt. In de namiddag kan er worden geopteerd voor een verdere verkenning van de historische stad of voor een gezellig terrasje. Aangenaam winkelen in de talloze boetiekjes of een bezoek aan het eiland Lokrum, een bekend natuurgebied, behoren tot de vele alternatieven. Een laatste avondmaal is voorzien in de stad. We overnachten nog een laatste keer in hotel Lacroma**** of Grand Hotel Park**** (10/09).

Dag 12 Dubrovnik - Brussel  Ontbijt
Aan alle mooie liedjes komt een einde. Na het ontbijt, brengt een transfer ons naar de luchthaven voor de terugvlucht naar Brussel.

Delen
  Print

Kroatië welkom in een verrassend en boeiend land - foto 1
Kroatië welkom in een verrassend en boeiend land - foto 2
Kroatië welkom in een verrassend en boeiend land - foto 3
Kroatië welkom in een verrassend en boeiend land - foto 4
Kroatië welkom in een verrassend en boeiend land - foto 5
Kroatië welkom in een verrassend en boeiend land - foto 6
Reserveer Kroatië welkom in een verrassend en boeiend land