Montenegro, Bosnië en Herzegovina, Servië Het kloppende hart van de Balkan

REISDUUR 11 dagen/10 nachten - MNEVTMBH-W - zomer 2018

• cultuur opsnuiven in Belgrado
  • genieten van de prachtige natuur
  • ontdekken van de boeiende geschiedenis van Sarajevo
  • fantastische rondreis door de Balkan

PROGRAMMA
 Dag 1 Brussel – Tivat – Igalo  Avondmaal
Vlucht naar Tivat. Na aankomst rijden we door naar Igalo voor de overnachting in hotel Palmon Bay****. Diner en overnachting in het hotel.

Dag 2 Igalo – Mostar  Ontbijt-Avondmaal
Onderweg naar Mostar genieten we van het prachtige berglandschap dat het zuidoostelijke deel van Bosnië en Herzegovina rijk is. Aankomst in Mostar en inchecken in hotel City. De rest van de dag bezoeken we de oude stad. Mostar is sinds eeuwen een ontmoetingsplaats van 2 culturen, namelijk de oosterse en de westerse cultuur. Nog altijd vinden we in de stad op de Neretva een interessante mengeling van deze culturen. We laten ons charmeren door deze stad en de gewoontes en levenswijze van zijn bewoners. Diner en overnachting in hotel City****.

Dag 3 Mostar – Medjugorje – Mostar  Ontbijt-Avondmaal
Vandaag bezoeken we Medjugorje, een bergdorp dat bekend werd door een reeks verschijningen van Maria in 1981. Sindsdien is het een bekend bedevaartsoord geworden. Al meer dan 25 miljoen bedevaarders hebben sinds het begin van de verschijningen deze plek bezocht. Hoewel de Rooms-Katholieke kerk dit bedevaartsoord tot nu toe niet heeft erkend is het met meer dan 1 miljoen bezoekers per jaar het grootste Rooms-Katholieke bedevaartsoord in Zuidoost-Europa. Terug naar Mostar. Diner en overnachting in het hotel.

Dag 4 Mostar – Sarajevo  Ontbijt-Avondmaal
We vertrekken naar Sarajevo, de hoofdstad van Bosnië en Herzegovina en tevens een van de belangrijkste steden van de Balkan. Sarajevo is een stad met een moeilijke geschiedenis. In 1914 werd hier de moord op aartshertog Frans Ferdinand gepleegd, dat het begin van de Eerste Wereldoorlog inluidde. Tussen 1992 en 1995 woedde hier de Bosnische Oorlog en werd de stad zwaar gebombardeerd. Vandaag is het historische centrum hersteld en vinden we er een intrigerende architecturale mengeling van Ottomaanse, Joegoslavische en Oostenrijks-Hongaarse gebouwen. Diner en overnachting in hotel Hercegovina****, gelegen in de wijk Ilidza.

Dag 5 Sarajevo – Tuzla – Belgrado   Ontbijt
We verlaten Bosnië en Herzegovina en zetten koers richting Servië. Onderweg naar Belgrado houden we een korte stop in Tuzla, bekend door zijn zoutmijnen. Laat op de dag komen we aan in Belgrado en kunnen we genieten van wat vrije tijd voor het diner. Overnachting in hotel Prag***.

Dag 6 Belgrado   Ontbijt-Avondmaal
Vandaag brengen we de hele dag door in de hoofdstad van Servië, Belgrado. De stad ligt op een kruispunt van oost en west en biedt daardoor een boeiende combinatie van oosterse sferen en westerse verfijning. We bezoeken onder andere het Kalemegdan Fort, dat de 2000 jaar oude geschiedenis van Belgrado vertelt. Avondmaal in de wijk Skadarlija. Skadarlija is gelegen in Stari Grad (de oude stad) en wordt beschouwd als de belangrijkste Boheemse wijk van Belgrado, vergelijkbaar met het Montmartre in Parijs. Overnachting in het hotel.

Dag 7 Belgrado – Topola – Oplenac – Zlatibor  Ontbijt-Avondmaal
Na een rustig ontbijt rijden we richting het natuurpark Zlatibor, op de grens met Bosnië en Herzegovina. Onderweg brengen we een bezoek aan Orasac, waar de eerste Servische opstand begon in 1804. Daarna gaat het verder richting Topola, waar we de collectie gebouwen van Koning Peter de Eerste bewonderen. Later op de dag aankomst in Zlatibor. Diner en overnachting in hotel Mona****.

Dag 8 Zlatibor – Djurdjevic Tara – Biogradska Gora – Kolasin  Ontbijt-Avondmaal
Deze ochtend keren we terug naar Montenegro. De eerste stop maken we in het noorden van het land, bij Djurdjevic Tara, ooit de hoogste brug ter wereld. Deze imposante plek bevindt zich aan de kloof van de rivier Tara, de tweede diepste kloof ter wereld. Vervolgens bezoeken we Biogradska Gora Nationaal Park, waar we een verkwikkende wandeling maken rondom het uitgestrekte meer. Tegen de avond komen we aan in Kolasin. Kolasin is een gezellig bergstadje dat gelegen is aan de voet van het Bjelasica gebergte en dat vaak als beginpunt wordt gebruikt door natuurliefhebbers en bergwandelaars. Diner en overnachting in hotel Bianca****.

Dag 9 Kolasin – Sveti Stefan – Budva – Tivat   Ontbijt-Avondmaal
Vandaag bereiken we de kust van Montenegro, Budva en het nabijgelegen schiereiland Sveti Stefan. Vroeger was het eiland een vissersdorp, nu is het een één van de meest mondaine badplaatsen in Europa. Het heeft dan ook niet voor niets de bijnaam Montenegrijns St.-Tropez. Tijdens de rest van de dag bezoeken we Budva, de populairste badplaats van Montenegro. De oude stadskern wordt omringd door een middeleeuwse muur en is volledig autovrij. Hier vinden we tal van pittoreske straatjes waar we gezellig kunnen door kuieren. Laat op de dag rijden we door naar Tivat. Diner en overnachting in hotel Palma****.

Dag 10 Tivat  Ontbijt-Avondmaal
Geniet vandaag van een vrije dag in Tivat. Diner en overnachting in het hotel.

Dag 11 Tivat – Brussel  Ontbijt
Ontbijt in het hotel. Transfer naar de luchthaven en retourvlucht naar Brussel.

Delen
  Print

Montenegro, Bosnië en Herzegovina, Servië het kloppende hart van de Balkan - foto 1
Montenegro, Bosnië en Herzegovina, Servië het kloppende hart van de Balkan - foto 2
Montenegro, Bosnië en Herzegovina, Servië het kloppende hart van de Balkan - foto 3
Montenegro, Bosnië en Herzegovina, Servië het kloppende hart van de Balkan - foto 4
Montenegro, Bosnië en Herzegovina, Servië het kloppende hart van de Balkan - foto 5
Montenegro, Bosnië en Herzegovina, Servië het kloppende hart van de Balkan - foto 6
Reserveer Montenegro, Bosnië en Herzegovina, Servië het kloppende hart van de Balkan