Noorwegen Natuurparadijs van gletsjers en fjorden

REISDUUR 8 dagen/7 nachten - NORVTNGF-W - zomer 2018

• treinritje van Flåm naar Geilo
  • bezoek aan Bergen en Oslo met lokale gidsen
  • boottocht door het Geirangerfjord

PROGRAMMA
 Dag 1 Brussel - Oslo - Lillehammer  Avondmaal
Vertrek naar Oslo. Via Eidsvoll en het Mjosameer, het grootste meer van Noorwegen, naar Hamar. In de buurt ligt een imposant omgekeerd Vikingschip dat een ijsstadion herbergt. Via de Mjosabrug naar Lillehammer. Overnachting in hotel Scandic Lillehammer**** of Scandic Hafjell**** (21/06).

Dag 2 Lillehammer - Ålesund  Ontbijt-Avondmaal
Via de staafkerk van Ringebu rijden we langs het bekende Gudbrandsdal en de streek van Peer Gynt naar Vinstra en Otta. Via het idyllisch gelegen plaatsje Dombås rijden we het Romsdal in, een prachtig dal gekenmerkt door steile bergen met een karige natuur. Via Björli, een populair wintersportplaatsje, rijden we naar de Trollstigen, de meest bekende bergweg van Noorwegen. Eenmaal boven krijgen we een fenomenaal zicht vanaf de verschillende uitzichtplatformen. Via Trollstigen en Valldal bereiken we Ålesund, een gezellige stadje gelegen op een schiereiland. Overnachting in hotel Scandic Parken****, Scandic Scandinavie*** (21/06) of Radisson Blu**** (19/07).

Dag 3 Ålesund - Geiranger - Forde/Skei  Ontbijt-Avondmaal
We nemen de veerboot van Linge naar Eidsdal en rijden verder over de Ørnevei (de Adelaarsweg) en de Ørnesvingen (de Adelaarsbochten) naar het plaatsje Geiranger. Een tweede veerboot brengt ons over de Geirangerfjord naar Hellesylt. Tijdens de overtocht bewonderen we talrijke watervallen zoals de Brudesløret (de bruidssluier) en de De Syv Søstre (de zeven zusters). Vervolgens genieten we van een panoramische rit langs het Hornindalmeer dat met een diepte van 539 meter het diepste meer van Europa is. Via de Briksdalgletsjer, één van de mooiste gletsjers in het fjordengebied, en Innvik naar het Våtnedal. Hier komen we zeker de geiten tegen waar het dal zo om bekend is. In Skei begint het idyllische Jølstrameer en de Jølstrarivier. Overnachting in hotel Thon Hotel Jolster**** in Skei, Scandic Sunnfjord**** (12/07) in Forde of Comfort Hotel Floro**** (19/07) in Floro.

Dag 4 Forde/Skei - Bergen  Ontbijt-Avondmaal
We houden halt bij de Boyabre die deel uitmaakt van het grote gletsjergebied Jostedalbreen en rijden daarna verder tot bij het Norsk Bremuseum, het gletsjermuseum (facultatief) dat ons laat kennismaken met de geschiedenis en evolutie van de gletsjers en fjorden. Nadien volgt een prachtige rit langs het meer van Dalavatn naar Sogndal, het belangrijkste centrum aan de Sognefjord. Langs de oever van de Sognefjord gaat het verder naar Hermansverk en Leikanger, beide bekend om hun fruitteelt. Vik i Sogn staat dan weer bekend om de prachtige staafkerk van Hopperstad. Rit over de Vikafjellbergpas naar Voss en via Dale, bekend om zijn Noorse truien, naar de handelsmetropool Bergen. Overnachting in hotel Scandic Ornen****.

Dag 5 Bergen  Ontbijt-Avondmaal
Vandaag staat een hele dag Bergen op het menu. We starten met een bezoek aan de bekende vismarkt van Bryggen. De noordkade van deze haven met zijn oude, mooi gekleurde huisjes met spitse gevels is een van de meest gefotografeerde van Noorwegen. We gaan verder naar de historische stad: de Bryggen, de Mariakerk die bekend is om haar barokkansel, het Hanseatisk Museet en het Rozenkrantztarn. Geïnteresseerden kunnen een ritje maken op de tandradbaan naar de 320 meter hoge Floienberg. Van hieruit kunnen we genieten van een prachtig panorama over de stad. Overnachting in hotel Scandic Ørnen****.

Dag 6 Bergen - Geilo  Ontbijt-Avondmaal
Via het Kvamskogenplateau rijden we naar de impressionante waterval Steindalsfoss. In Nordheimsund bereiken we de schitterende Hardangerfjord. Vervolgens naar Gudvangen voor een excursie met de veerboot van Gudvangen naar Flåm. We varen door de smalle Nærøyfjord en de Aurlandfjord. Bij aankomst in Flåm nemen we het beroemde Bergensbaan-treintje naar Myrdal. Het treintje brengt ons langs vele tunnels en bezienswaardigheden. Vanuit Myrdal rijden we met de trein verder naar Geilo. We rijden hier zowaar op het dak van Noorwegen, de Hallingskarvet! Dit wondermooie bergplateau biedt ongelooflijke vergezichten. Een schitterende omgeving! Met een beetje geluk kunnen we er zelfs wilde rendieren bespeuren. Overnachting in het Vestlia Resort**** in Geilo.

Dag 7 Geilo - Olso  Ontbijt-Avondmaal
Het Hallingdal brengt ons via Kroderen naar Oslo. We dompelen ons meteen onder in de stad en wie dit wenst kan onder andere het Akerhus en het Radhuset bezoeken. De wandschilderingen op de benedenverdieping en op de eerste etage van het stadhuis vertellen over de Noorse cultuur en geschiedenis. Vooral de beelden van de Duitse bezetting gedurende de Tweede Wereldoorlog zijn erg aangrijpend. In het Vigelandpark bevindt zich een enorme collectie beelden, allemaal van de hand van één man! Een niet te missen bezienswaardigheid. Men kan er maar liefst 200 beelden en een 17 meter hoge monoliet, waarin 121 figuren verwerkt zijn, bewonderen. Midden in het park staat een prachtige fontein met bronzen beelden die de kringloop van het leven voorstellen. Het bekende museum voor Vikingschepen op Bygdoy zal u ook zeker bekoren. Het herbergt drie schitterend bewaarde Vikingschepen, zo'n 1.200 jaar oud, volgestouwd met een schat aan decoratieve ornamenten en alledaagse praktische gebruiksvoorwerpen. Absoluut een mooie afsluiter van een schitterende reis! Overnachting in hotel Scandic Victoria Oslo****.

Dag 8 Oslo - Brussel  Ontbijt
Indien de tijd het toelaat, vervolgen we te voet onze ontdekkingstocht door de Noorse hoofdstad. Transfer naar de luchthaven voor de terugvlucht naar Brussel.

Delen
  Print

Noorwegen natuurparadijs van gletsjers en fjorden - foto 1
Noorwegen natuurparadijs van gletsjers en fjorden - foto 2
Noorwegen natuurparadijs van gletsjers en fjorden - foto 3
Noorwegen natuurparadijs van gletsjers en fjorden - foto 4
Noorwegen natuurparadijs van gletsjers en fjorden - foto 5
Noorwegen natuurparadijs van gletsjers en fjorden - foto 6
Reserveer Noorwegen natuurparadijs van gletsjers en fjorden